5 februari 2012

filter tips till kameran


Snowcross filter.

Hej igen. Jag fick 3 nya filter av min morfar igår. Ett va dem va snowcross. Här ovan ser ni två bilder. Det ena är taget utan något filter alls och det andra är taget med snowcross filter. Snowcross filter gör så att ljus blir till stjärnor, som tex solen på bilden ovan. Ville bara visa er hur mycket ett filter kan göra. Jag fick även ett polar-filter. Polar-filter gör att man kan ta kort genom glasrutor. Det tredje filtret jag fick va ett vanligt UV. Jag har redan ett UV på mitt 18-55 objektiv, med hade inget till mitt 55-200 objektiv,  vilken jag nu har. Ett UV filter ska helst alltid sitta på objektivet. Dels för att det skyddar linsen mot smuts och för att det inte ska bli skadat, men även att inte linsen ska skadas när man tar kort direkt mot solen. Så, det va lite filter tips. Hoppas jag kanske hjälpte någon som har suttit och funderat på vilket filter man ska ha och varför. Fler kamerautrustnings tips kommer snart. Håll utkik till veckan! Puss på er! ☺

3 kommentarer: